Sprawozdanie z realizacji zadań podjętych w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa – Priorytet 3 w Liceum Ogólnokształcącym Katolickiego Towarzystwa Kulturalnego w Bielsku-Białej.

Całkowity koszt programu wyniósł 15.000 zł, z czego kwota przyznanego wsparcia finansowego wyniosła 12.000 zł, wkład własny – 3.000 zł, liczba zakupionych książek – 539, w tym także audiobooki i lektury, co stanowi 11% zakupionych książek.

Realizację zadań w ramach „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa” rozpoczęliśmy na przełomie maja i czerwca 2019 r. po uzyskaniu informacji
o przyznaniu funduszy. Na stronie internetowej szkoły zostały umieszczone informacje o programie i jego założeniach, dostępne dla uczniów, nauczycieli
i rodziców. Informacje zostały przekazane także na zebraniach rodziców, na początku roku szkolnego.

Przystąpiliśmy do następujących działań:

Włączyliśmy się w Ogólnopolską Akcję „Jak nie czytam, jak czytam”, promującą czytelnictwo. Celem było przygotowanie i zachęcenie uczniów do aktywnego korzystania z zasobów, które miały być udostępniane w nowym roku szkolnym, w ramach NPRCz.

Jak nie czytam, jak czytam – Akcja promująca czytelnictwo

Nasza szkoła bierze udział w ogólnopolskiej akcji: „Jak nie czytam, jak czytam”. Przyłączamy się do innych szkół, które tak jak my będą próbować pobić rekord w czytaniu. Wierzymy, że zaangażuje się cała nasza szkolna społeczność.

W ten sposób przygotowujemy się do Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Rozgrzewamy się, by czytać, czytać, czytać no i stać się „połykaczami ” książek, a szczególnie nowości, które pojawią się w naszej bibliotece.

Zbierano propozycje pozycji do zakupienia, w ramach programu, proponowanych przez uczniów i nauczycieli.

Bibliotekarz przygotował listę książek do zakupu. Wykaz została skonsultowany z Samorządem Uczniowskim oraz Pedagogiczną Biblioteką Wojewódzką w Bielsku – Białej.

Szkoła zapoznała się z propozycjami ofert różnych hurtowni, proponujących współpracę i zakup książek w ramach NPRCz. Zakupu dokonano w porozumieniu z hurtownią „Zaopatrzenie szkół „ z Rabki, która zaoferowała najdogodniejsze warunki realizacji zamówienia.

Zakupy rozpoczęto w momencie otrzymania przez szkołę transzy finansowej. Realizowano ją w okresie VIII – X. 2019 r. zamawiając kolejne tytuły książek.

Wprowadzono wszystkie nowości do ksiąg inwentarzowych i wykonano wszystkie niezbędne prace techniczne by można było korzystać z nowych zasobów. W ramach lekcji wychowawczych i zastępstw, nauczyciel bibliotekarz dokonywał prezentacji nowości zakupionych w ramach NPRCz. Od 14.X rozpoczęto wypożyczanie.

W bibliotece przeprowadzono reorganizację zasobów. Pozyskano potrzebne miejsce na nowości. Zakupiono nowe regały by wyeksponować pozycje książkowe zakupione z funduszy NPRCz oraz ułatwić użytkownikom bezpośredni dostęp do nich. Pozwoliło to na odpowiednie ich zaprezentowanie w bibliotece szkolnej.

W listopadzie szkoła włączyła się w akcję „Upoluj swoją książkę”, przez cały listopad wszyscy uczniowie, rodzice, pracownicy szkoły, mieli darmowy dostęp do pozycji książkowych w oparciu o pobrany, odpowiedni kod.

Przeprowadzono konkurs „Pisarze w karykaturze”. Plakaty z karykaturami opatrzono numerami. Zawieszono na gazetce bibliotecznej i w czytelni. Uczniowie udzielali odpowiedzi wpisując je do przygotowanych tabel, które można było zabrać z biblioteki lub z koszulki zawieszonej przy karykaturach.

Podjęto współpracę z Pedagogiczną Biblioteka Wojewódzką i z Książnicą Beskidzką w Bielsku-Białej. Na bieżąco informowano: o godzinach otwarcia inicjatywach odbywających się na terenie obu bibliotek, spotkania autorskie, wystawy, prelekcje, konkursy, imprezy czytelnicze, itd.

Nauczyciel bibliotekarz uczestniczył w spotkaniach Sieci Współpracy
i Samokształcenia „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa
w bibliotece szkolnej”,
który został zorganizowany w PBW w Bielsku-Białej.

W ramach współpracy odbyły się prelekcje dla rodziców na temat ”Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży”.

Organizacja pracy biblioteki szkolnej została dostosowana do potrzeb uczniów. Uczniowie mają możliwość wypożyczania książek na okres ferii i wakacji. Wprowadzono stosowne zmiany w Regulaminie Biblioteki.

Nauczyciele przeprowadzili projekty w oparciu o zasoby biblioteczne
i nowości książkowe zakupione w ramach NPRCz

Klasy I LO Czteroletniego„Podróżowanie z książką, wykorzystanie historiografii oraz powieści historycznej na lekcjach historii”. Uczniowie zapoznali się z wybranymi pozycjami tj. A. Chwalba „Samobójstwo Europy. Wielka wojna 1914 – 1918”, P. Ham „1914 – rok końca świata”, A.Beevot „Druga wojna światowa”, Garaint Jones „Krwawy las. Powieść o starożytnym Rzymie”, Mary S. Beard S.P.Q.R. „Historia Starożytnego Rzymu”. Przeprowadzono warsztaty, na których uczniowie podjęli debatę porównawczą na temat historii starożytnej
i współczesnej. Wykorzystano również fragmenty filmu dokumentalnego przybliżającego historię starożytnego Rzymu, zrealizowanego w oparciu
o książkę prof. M.S. Bearda.

Klasy I LO trzyletniego – „Podróże przez świat”.

W jednym oddziale projekt poprowadzono w oparciu o książki autorstwa Beara Gryllsa. Uczniowie prezentowali zdobytą wiedzę i pozyskane wiadomości na temat umiejętności przetrwania w sytuacjach skrajnych, nawiązując do wyjazdów edukacyjnych w Bieszczady. W trakcie zajęć prowadzono dyskusje (booktalking) i ustalono zasady radzenia sobie
w sytuacjach survivalowych.

Drugi oddział zapoznał się z pozycjami poświęconymi Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO. Wykorzystano albumy przedstawiające spuściznę geograficzno-przyrodniczą świata. Podkreślono konieczność ochrony
i podjęcia konkretnych działań w celu chronienia przed całkowitą degradacją i zniszczeniem zasobów tego dziedzictwa.

Trzeci oddział poruszył tematykę podróżniczą w oparciu o książki autorstwa W. Cejrowskiego oraz filmy o tej tematyce. Projekt był propozycją odkrywania nowych krain geograficznych, zapoznania
z kulturą, gospodarką oraz atrakcjami danego kraju, promował możliwość zdobywania wiedzy przez podróże. Zachęcał do rozwijania swoich pasji, odkrywania tego, czego nie znamy.

Klasy II LO – „Najważniejsze dzieła literatury krajów anglosaskich” – uczniowie zapoznawali się z treścią wybranych pozycji w oryginalnej wersji językowej – angielskiej lub amerykańskiej. Przygotowywali prezentacje promujące dane dzieło, przedstawiając informacje o autorze, jego twórczości oraz treści danej pozycji, zachęcając do jej samodzielnego przeczytania. Projekt obejmował 18 pozycji książkowych. Wyboru literatury dokonywali samodzielnie uczniowie.

Klasy III LO – „Podróże z książką” – uczniowie wybrali książki ze zbioru zakupionego z NPRCz, zapoznali się z ich treścią, przygotowali zdjęcia przedstawiające ich z konkretną książką w różnych sytuacjach życiowych. Opatrzyli zdjęcia komentarzami potwierdzającymi hasło: „czytam, więc jestem” – co potwierdziło prawdziwość przyjętego hasła. Z literaturą można obcować w każdej przestrzeni, w której funkcjonuje człowiek. Wystawa przygotowanych zdjęć została umieszczona na korytarzu szkolnym. Forma rozmieszczenia wystawy prowadziła oglądającego do biblioteki.

Np.:

Nowości, które zakupiono do biblioteki szkolnej Liceum Ogólnokształcącego Katolickiego Towarzystwa Kulturalnego w Bielsku-Białej, w ramach „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa” to atrakcyjne pozycje. Często bestsellery, książki poczytnych autorów, dotykające różnorodnej tematyki, z różnych dziedzin. Wśród zakupionych książek znalazły się także nagradzane w prestiżowych konkursach literackich m.in. naszej noblistki Olgi Tokarczuk.

Dzięki udziałowi w programie wzbogacono księgozbiór, nie tylko o pozycje sugerowane przez nauczycieli, lektury, ale przede wszystkim pojawiły się pozycje proponowane przez uczniów, zgodnie z ich zainteresowaniami
i oczekiwaniami. Zasoby stały się bardziej atrakcyjny dla młodzieży
a aktywny udział w konkursach i projektach realizowanych w ramach programu rozbudziły zainteresowania nowościami i chęć zapoznania z treścią tych tytułów, które nie zostały jeszcze poznane.